IMAP ägnar den senaste upplagan av sin populära publikation “Creating Value” till ett ämne som varje företagsledare bör ha i fokus, nämligen disruptiv innovation.
IMAP ägnar den senaste upplagan av sin populära publikation “Creating Value” till ett ämne som varje företagsledare bör ha i fokus, nämligen disruptiv innovation.
När man idag rankar de bästa och mest effektiva företagen är innovation en nyckelkategori när man utvärderar prestation. I den nyligen publicerade rankingen ”Management Top 250” av Drucker Institute och WSJ är innovation en av de fem prestationsområden som mäter företags övergripande effektivitet.
Det är ingen tvekan om att innovation är något som differentierar. Eftersom teknisk driven disruption hela tiden fortskrider och icke-traditionella konkurrenter kommer in på marknaden, kan detta upplevas som hot av de traditionella företagen. Oavsett bransch kommer företag som upplever att de själva har svårt att hänga med i de allt snabbare tekniska, sociala och globala trenderna uppleva det svårt att vara fortsatt framgångsrika – men där finns istället möjligheter för de medelstora företagen. De företag som smidigt och effektivt kan ta till sig innovation kan erbjuda stora företag, som saknar förmåga att växa organiskt eller tillräckligt snabbt, möjligheten att brygga innovationsgapet genom att förvärva teknologier eller produkter.
Givetvis går det inte att stoppa dessa strömningar, men företag kan lära sig att surfa med på vågen, och detta nummer av Creating Value samtalar IMAP med personer på tankesmedjor runt om i världen, som till exempel Mike Wetzer, grundare och VD för The Coastal Investors, där det diskuteras om hur och varför företag bör främja en innovationskultur inom bolaget. I en serie intervjuer, inklusive verkliga fallstudier, tas en rad olika ämnen upp, till exempel: tillväxtmöjligheter för medelstora företag; organisk skalbar innovation – de åtta byggstenarna för framgång; förvärv som en framgångsrik innovationsstrategi, världsomvälvande disruption och effekterna av innovation under en genomlysning av ett företag.
Jurgis Oniunas, VD för IMAP, observerar:
”Teknologisk disruption leder till förändringar inom nästan alla områden i näringslivet och även i samhället i stort. Inom IMAP ser vi på nära håll hur disruptiv innovation driver M&A, därför ägnar vi denna upplaga av Creating Value till att ge våra klienter relevanta och praktiska insikter samt råd från medarbetare inom IMAP och tankesmedjor runt om i världen."
Klicka här för att läsa hela publikationen.