IMAP Frankrike rådgiver kanadensiska mTrip vid försäljningen till MisterFly

Drivna av innovativa produkt- och serviceerbjudanden fortsätter MisterFly sin expansion genom att förvärva mTrip. Genom mTrips kompetens inom mobila lösningar kommer MisterFly att utveckla anpassande mobila applikationer som gör det möjligt för dem att bättre hjälpa resenärer under hela deras reseprocess, från köp av resa till den faktiska resan.

mTrip har sedan 2009 revolutionerat den mobila reseupplevelsen. Först genom att erbjuda en B2C-mobil applikation som erbjuder reseguider vilken har laddats ner över tre miljoner gånger. Efter detta expanderade de detta till B2B-marknaden under 2014, med anpassade lösningar för turism- och fritidsindustrin. Tack vare en mycket robust och smidig plattform har mTrip snabbt uppmärksammats av företag inom resebranschen då de utvecklat anpassade och kundunika lösningar till reseföretag runt om i världen.

För mTrip är samgåendet med MisterFly en fantastisk möjlighet att öka och stärka sina resurser och tekniska utbyten samt påskynda tillväxten på befintliga och nya marknader. För MisterFly innebär denna expansion ett utökat tjänsteutbud samt ett första viktigt steg in på den nordamerikanska marknaden. mTrip kommer att integreras fullständigt med MisterFly, och där grundarna går in i ledningsgruppen.

Med mTrip stärker MisterFly ytterligare koncernens tekniska know-how och kommer nu att dra nytta av en fysisk bas i USA för att nå nya marknader och utveckla sina produkter och tjänster för affärsresenärer. MisterFly arbetar redan mot affärsresenärsbranschen genom Koedia, ett mjukvaruföretag specialiserat på informationssystem dedikerade mot resebranschen. Där är kunderna bland annat affärsresenärsspecialister som Appart’City, CDS Group, Havas Voyages, HCorpo och IAlbratros.

Nicolas Brumelot, ordförande för MisterFly, kommenterar:

Vi är otroligt glada att välkomna mTrip till MisterFly-gruppen. Som en del i våra utvecklingsprojekt ville vi utöka utbudet av tjänster som erbjuds till våra kunder. För dessa innovationer valde vi att bredda med kunnandet från professionella människor som har stor erfarenhet från just detta segment. mTrips skräddarsydda mobilapplikationer kan ändras efter specifika behov hos var och en av våra kundgrupper. Vi kommer snart att erbjuda en breddad och personlig kundupplevelse under hela resan och utvidga vårt tjänsteerbjudande så att våra tjänster även täcker in moment utöver bokningsprocessen, nämligen mellan bokning och avresa, men också vid destinationen. Samarbetet med mTrips team kommer också att stärka vår övervakning av användarupplevelse och teknologi vilket i förlängningen kommer att innebära att vi kan stärka vår konkurrenskraft.”

Frederic de Pardieu, VD och grundare av mTrip, utvecklar:

”Detta är verkligen en transaktion som gynnar båda parter sett till båda bolagens DNA och gemensamma värden. Det ger oss en möjlighet att skapa mervärde för våra kunder, påskynda vår tillväxt på den europeiska marknaden och stärka vår position runt om i världen. Vi är verkligen excalterade att få ingå i MisterFly-familjen, de som själva har växt från 15 till 250 anställda de senaste tre åren, vann en miljon passagerare under två år och sålde för över 270 miljoner. Vi attraherades av MisterFlys anmärkningsvärda framgångshistoria, det finns en bra anledning till att de uppmärksammades i Tech5 Europe Award 2017, franska Tech Pass och Skifts Top 20 Travel Startups att ha koll på under 2018. MisterFly lyckades etablera sig på en konkurrensutsatt marknad och få ett gott erkännande både från konkurrenter och resenärer, och vi ser med stor tillförsikt väldigt positivt på vår gemensamma framtid.”

Fler nyheter