Hitta din rådgivare


I backspegeln – Vad hände sen? Anders Eriksson på INUstyr berättar om bolagets fortsatta tillväxtresa

"Vi hade under flera år varit uppvaktade av ett antal olika aktörer men inte känt oss mogna eller för den delen att tidpunkten varit rätt. Givet att det är bland det största beslut du kan ta som företagsägare så behövde det få ta tid för oss"

Något vi på IMAP är väldigt noga med är att vi vill skapa de bästa förutsättningarna för våra klienter, både före, under och framför allt efter en process. Vi hoppas att våra tidigare klienter är minst lika nöjda fem år efter en affär som den dagen affären genomfördes. Vi satte oss därför ner med Anders Eriksson på INUstyr för att höra hur de första 1½ åren tillsammans med en ny majoritetsägare varit.

Vad var det som fick er att ta in en ny majoritetsägare?

Vi hade under flera år varit uppvaktade av ett antal olika aktörer men inte känt oss mogna eller för den delen att tidpunkten varit rätt. Givet att det är bland det största beslut du kan ta som företagsägare så behövde det få ta tid för oss. Då och då tog vi upp frågan i ägargruppen och till slut kände vi så att det kunde vara dags.

Detta berodde på främst tre faktorer: Några av delägarna var lite äldre och började fundera på att de ville sälja sina aktieposter, vi såg hur marknaden utvecklades och att det privatekonomiskt nog var rätt tid och konjunktur för att sälja men den viktigaste faktorn var att vi ville få in en partner som kunde skynda på vår expansion genom kunskap och kapital men ändå låta oss driva bolaget på vårt sätt.

Vad ansåg ni vara viktigt att en ny ägare skulle bidra med?

När vi och IMAP satt ner och skrev vår ”kravlista” på vad en ny ägare skulle kunna bidra med så blev den till slut rätt lång. Många av oss ägare hade dessutom en historia där vi var med om att bolaget vi vid den tidpunkten jobbade på blev uppköpt och där det i slutändan inte alls blev som vi tänkt oss och blivit lovade, detta var något vi nu hela tiden hade i bakhuvudet.

Det första vi gemensamt var väldigt överens om var att vi ville hitta en ny långsiktig ägare som kunde ge stabilitet och trygghet främst för våra anställda men också för våra kunder. Vi ville också alla kunna vara kvar som delägare för att få vara med på den spännande resan vi såg framför oss, men även för att visa på långsiktighet och trygghet mot våra anställda och kunder.

En ny majoritetsägare skulle också vara finansiellt stark för att vi skulle kunna genomföra större satsningar som vi ansåg vara nödvändiga, både internt och geografiskt, samt eventuellt genom tilläggsförvärv. Vi ville också fortsätta driva på INUstyr på det sätt vi ville, utan att en ny ägare skulle tycka till om den dagliga driften, men kunna ge oss stöttning om vi skulle efterfråga det. Vi var även hela tiden tydliga med att vi inte skulle dubbla omsättningen på ett par år och därför behövde en ny ägare dela vår syn kring tillväxt, och inte ha orimliga förväntningar och expansionsplaner.

Vad har Beijer Tech bidragit med?

Jag ser att när jag läser mitt svar till frågan ovan så är det i mångt och mycket just Beijer Tech jag beskrivit där, och det visar också på vilken bra match vi hittade i just dem. I alla möten vi hade med Beijer Tech under processens gång tyckte vi de förstod oss på ett bra sätt och att de även var lyhörda till vissa justeringar som behövdes göras i affärsförslag och struktur.  

Vad för typ av förändringar har skett?

Givet att Beijer Techs moderbolag Beijer Alma är börsnoterat så innebär det lite mer ekonomisk rapportering för oss, men inget som är orimligt eller direkt betungande, det är snarare positivt då vi hela tiden har ännu bättre koll på nuläge i vår växande bolagsgrupp.

Annars hjälper Beijer Tech till med de större strategiska besluten. Vi har tillsammans redan genomfört tilläggsförvärv vilket har expanderat verksamheten med fyra nya kontor på nya orter.

Beskriv förvärv och tanken bakom dessa?

Under de senare åren har vi arbetat med större kunder och projekt, många av dessa kunder finns på fler orter än vad INUstyr funnits. Genom kompletterande tilläggsförvärv till INU-gruppen så kan vi erbjuda våra större kunder samma fantastiska service på fler orter och även följa med kunderna om de väljer att expandera geografiskt. Vi tror att våra större kunder uppskattar en långsiktig partner som de redan litar på och vi kan på så sätt expandera våra redan upparbetade samarbeten.

Har din roll förändrats?

Ja, till viss del har det blivit mer operativt arbete i och med att vi expanderat befintlig verksamhet, förvärvat bolag och vuxit en hel del. Samtidigt har det inneburit många nya situationer vilket varit väldigt spännande och lärorikt.

Vad har varit de största utmaningarna sedan försäljningen?

När man får in en ny majoritetsägare innebär det automatiskt en del jobb i början för att sätta nya strukturer och processer. Men den största utmaningen har helt klart varit att vi redan genomfört ett större tilläggsförvärv i form av Novosystems där vi direkt efter förvärvet påbörjade fusioner av alla våra interna system och arbetssätt mellan de båda bolagen.

Vad har varit roligast?

Att allt faktiskt utvecklats enligt de planer vi tidigt satte upp tillsammans med Beijer Tech. Vi upplever också att vår personal och våra kunder har varit väldigt positiva sedan försäljningen vilket känns otroligt roligt och inspirerande.

Var tror du INUstyr befinner sig om 3 och om 5 år?

Jag är övertygad om att INU-gruppen om 3-5 år är en än starkare aktör på marknaden och att de flesta av oss tidigare ägare fortsatt driver på vår affär och är engagerade i våra roller precis som tidigare, det är detta vi kan bäst och det är detta vi vill hålla på med. Vi har förmodligen expanderat ytterligare geografiskt och har vässat till vårt kunderbjudande än mer.

Vad bidrog IMAP med i er process?

Allt! Det låter kanske som en floskel men utan IMAP skulle vi aldrig lyckats så bra som vi gjorde. För det första hade vi en relation med IMAP flera år före processen, något som jag tror var extra fördelaktigt för oss. När vi väl hade bestämt oss för att testa en process så tog IMAP direkt en tydlig projektledarroll och coachade oss genom hela processen. Från materialinsamling och framtagning av prospekt, till att hitta rätt intressenter, förhandla åt oss och se till att vi gick bra betalt!

Vad var mest intressant i försäljningsprocessen?

Att se vilket stort intresse det var för INUstyr och höra hur olika intressenter resonerade. Men det mest intressanta var att inse att vi faktiskt kan välja en partner som var riktigt bra för oss, för våra anställda samt för våra kunder och ändå få bra betalt.

Vad var jobbigast med försäljningsprocessen?

Det var som sagt väldigt positivt med ett stort intresse men det gjorde också att det tog en hel del tid att genomföra ett större antal managementmöten, men också att smälta alla intryck och att sålla bland de olika företagen för att välja ut ett mindre antal bolag att diskutera vidare med. I slutet av processen var även DD-fasen ganska tidskrävande, och även här var det väldigt skönt att IMAP hade en projektledarroll.

Har du några tips till någon som funderar på att sälja sitt bolag?

Nej inte i dagsläget, men jag kommer alltid att rekommendera IMAP till dig som funderar på att sälja ditt bolag. Även om jag må vara lite partisk, säger Anders och skrattar.

 

Kontakta oss
Kontakta oss
Middle-market M&A is a world of opportunity, and with that comes a sea of options and moving parts. Your advisor is the compass. Contact us for a no-commitment consultation with an M&A specialist, who’ll listen carefully to your concerns and give an honest, unbiased assessment on the best way forward.
Our business is your business growth
FRÅGOR? 

KONTAKTA OSS GÄRNA! 

Vi hoppas få höra ifrån dig. Vårt team finns alltid tillgängliga.

Kontaktformulär 

Vad spännande att du vill höra mer kring IMAP. Använd gärna formuläret nedan för att berätta lite mer om din nuvarande situation så lovar vi att återkomma så snart som möjligt.